diumenge, 3 de gener del 2010

Pròxima parada, Congost de Mont-Rebei

Feia temps que volia anar-hi i sembla que demà passat, ara que la salut dona una "tregua", finalment faré una visita a aquest singular indret de la Ribera Ribagorçana. Esperem que acompanyi el temps. Segurament l´itinerari escollit serà per la vessant sud, que es laque em cau més aprop de casa:

El Congost de Montrebei està situat a la Serra de Montsec d'Ares, a la Comarca del Pallars Jussà, i fa de frontera natural amb l'Aragó, passant per sota el riu de la Noguera Ribagorçana. Alguns amants d'aquest indret diuen que poder no és el congost més llarg de la Península, però sí dels més salvatges i espectaculars que s'hi poden trobar.

Per arribar-hi, des del sud, cal anar en direcció a Balaguer i des d'aquest indret cap el bonic i pintoresc poble d'Àger. Des d'aquí, cal anar cap el poblet de Corçà i agafar una pista forestal que ens deixarà al davant de l'Embalssament de Canelles i al costat de l'Ermita-fortificació de la Pertussa, des d'on tindrem una vista excepcional de tota la vall. Tot just aquí començarem, doncs, l'excursió tot anant en direccció Nord reseguint les marques de gran recorregut GR (blanca i vermella).

Aleshores el camí va descendint bruscament fins arribar al "Barranc de la Pardina" que el travessa i després d'una forta pujada s'arriba (en uns 20 minuts) a una construcció en ruïnes ("el Corral del Batlle"); molt a prop hi ha una font d'aigua on podrem refrescar-nos. Un indicador ens recorda que manquen 45 minuts per arribar a "Mas Carlets" una antiga masia habilitada com a refugi de montanya. A partir d'aquest indret ja podrem observar el camí fet a la paret de la roca del Congost. Desprès d'uns minuts arribarem a una bifurcació. Prendrem el camí que descendeix fins el riu per a seguir l'antic camí (practicable només quan el nivell de l'aigüa està baix). Trancurreguda una estona comença propiament l'impresionant Congost encaixat entre el Montsec d'Ares, a la dreta, i el Montsec de l'Estall a l'esquerra, a la província d'Osca.

Més o menys, a mig tram del Congost es troba la "Cova Colomera o de les Graelles" i poc després les parets tornen a obrir-se i una mica més endavant s'arriba al "Barranc del Fondo" atrevessat per un espectacular pont metal·lic ("Pont Penjat"). Passat aquest pont podríem deixar un altre cotxe. Si no és així, caldrà desfer el camí per tornar a l'origen.